Problemen worden mogelijkheden door klantgerichte IoT-oplossing bij Fri-Jado

THE BEST OF ICT WITH A HUMAN TOUCH

Machinefabrikant Fri-Jado, dat onder meer ovens en grillmachines levert aan retailers in de levensmiddelensector, zocht naar een manier om duizenden machines op afstand vanuit de Cloud te beheren. Met MAESTRO vonden zij een oplossing die zowel de fabrikant als haar klanten veel werkgemak en efficiëntie brengt.

Fri-Jado is een Nederlands bedrijf met een zeer internationale afzetmarkt. Het hoofdkantoor staat in Oud Gastel, maar een groot deel van de klanten bevindt zich in de Engelssprekende wereld, met name de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Door een vraag van een grote klant ging Fri-Jado op zoek naar een manier om duizenden kippengrillen (rotisserieën) in winkels vanuit één overzichtelijk dashboard te monitoren, configureren en updaten. Het doel hiervan was om meer inzicht te genereren in machineprestaties, preventief onderhoud mogelijk te maken en machines gemakkelijk van nieuwe recepten te voorzien.

“Problemen die we in het verleden hadden, zijn nu mogelijkheden geworden. Dat maakt IT weer leuk!”
Robert Berents – Fri-Jado

VERBETERING DOOR OVERZICHT

“Wij willen het onderhoud en de uptime van de machine aantrekkelijker maken voor de klant”, zegt Robert Berents, Manager Product Development van Fri-Jado. Met MAESTRO vond de fabrikant de gewenste oplossing. Door middel van Internet of Things (IoT) worden de machines beheerd vanuit een Cloud platform, waarop de gebruikersaccounts van klanten in te zien en te beheren zijn en waar een overzicht beschikbaar is van prestaties en onderhoudsgegevens van de machines. Zo weten Fri-Jado en de klanten op elk moment van de dag hoe alle machines presteren. Analyses maken bovendien preventief onderhoud mogelijk, waardoor de beschikbaarheid van apparaten verbetert.

UPDATES MET EEN DRUK OP DE KNOP

Ook het uploaden van recepten is met MAESTRO een stuk eenvoudiger geworden. Voorheen was dit een handmatige en tijdrovende bezigheid, waarvoor de klant op bezoek moest bij ongeveer 4.500 winkels om middels een USB-stick de updates bij zo’n 9.000 machines in te laden. Via het Cloud platform gebeurt het met één druk op de knop voor alle machines. Berents licht toe: “We hebben met onze klant gekeken naar waar we de afgelopen tijd tegenaan zijn gelopen. In dit geval was het uploaden van nieuwe recepten in de toestellen een kostbare aangelegenheid.

Wij willen het onderhoud en de uptime van de machine aantrekkelijker maken voor de klant”
Robert Berents – Fri-Jado

Het voorkomen van die kosten genereert meteen een budget om een betere oplossing te realiseren, in dit geval met IoT. Zo hebben we elkaar snel gevonden in het nemen van een besluit, en dan kun je een start maken.”

IT WORDT WEER LEUK

De betrokken partijen zijn tot nu toe zeer tevreden met de uitwerking van de oplossing. De samenwerking tussen Axians en Fri-Jado levert werkgemak en efficiëntie op voor de afnemers van de door Fri-Jado geleverde rotisserieën. Berents: “Wij zijn in de basis apparatenbouwers en denken zo veel mogelijk met onze klant mee. We zien met een dergelijke IoT-oplossing dat we het werk voor hen eenvoudiger maken. En dat problemen die we in het verleden hadden nu mogelijkheden zijn. We kunnen samen met de klant over nieuwe recepten nadenken, deze vervolgens uploaden en meteen heel eenvoudig in alle winkels gebruiken. En ja, dat maakt IT ineens weer leuk!”